preloader

.. در حال بارگذاری ..

1 اسفند 1401 0 Comments

بدن ما دارای چند لایه است؟

انرژی هر وجود متجسد محاط است به پنج غلاف به هم پیوسته به نام کوشا، نخستین بار در اوپانیشاد به کوشاها اشاره شده است. مدل کوشا به شما کمک می‌کند تا نقشه راه درونی یوگا را همچون مراتب و توالی از وجود و آگاهی به غایت ظریف و در عین حال منسجم، ترسیم کنیم. پنج کوشا وجود دارد. کوشاها مدلی‌اند که با حاشیه بدن جسمانی آغاز می‌شوند و به سمت جوهر وجودی به شکل روحی متسجد، پیش می‌روند. آن ها الگو کالبد‌شناختی برابر با اصلی از بدن نیستند، بلکه همان طور که شیوا می‌گوید” استعاره‌ای‌اند برای توصیف آنچه با اجرای یوگا تجربه می‌شوند- فرایند هماهنگ شدن که در زبان معاصر به آن ذهن، جسم و روح یا پیوند ذهن-بدن می گویند”.

پرانایاما

در فیزیولوژی یوگا ما 5 بدن داریم:

بدن فیزیکی ( آنامایا کوشا): بیرونی‌ترین لایه، لایه فیزیکی است که به آن لایه‌ی غذایی نیز می گویند زیرا شامل تمام اندام‌ها و عضلات ما می‌باشد. این بدن فیزیکی، معبد ماست. لایه فیزیکی، از چهار لایه دیگر آسیب پذیرتر است و از ناکارایی سایر بدن ها به وضوح متأثر می شود. برای سلامت این لایه، تغذیه کافی با توجه به نوع بدن، پاکسازی و همچنین ورزش لازم است. توجه به این نکته ضروری است که چگونگی تغذیه کردن لایه فیزیکی روی لایه های دیگر مخصوصا لایه هایی که به آن نزدیک ترند، تأثیر می گذارد. غذاهای تمیز و مغذی یک ذهن خالص و ساتویک را نیز به همراه می آورند.

این لایه با آساناهای یوگا تقویت می‌شود و شامل 5 عنصر: آب، خاک، آتش، هوا و اتر است.

(آنا در زبان سانسکریت به معنی غذا است)

 

بدن احساسی( پرانایاما کوشا): بدن ساخته شده از انرژی. این کوشا سطح ظریفتر از بدن فیزیکی است که از نیروی حیاتی یا همان پرانا تشکیل شده است و توسط بدن اختری کنترل و هدایت می‌شود. هوشیاری از این کوشا به شما این امکان را می دهد که انرژی راکد را به حرکت در آورید، بنابراین می توانید سرزندگی بیشتر و ارتباطی پرانرژی با خود، دیگران و طبیعت را تجربه کنید. تمرینات تنفسی روی بدن احساسی ما تاثیر می‌گذارد. این کوشا شامل ادراکات، انفعالات و حالات روانی است.

هدف ابتدایی مدیتیشن یا تمرینات آسانا، تنظیم بدن انرژی است. ما اغلب تصور می کنیم مدیتیشن، بدن ذهنی و آسانا، بدن فیزیکی ما را تنظیم می کنند، اما هر دوی این‌ها با هدف حرکت دادن انرژی راکد در بدن نیز انجام می شوند. توجه داشته باشید که مواد مخدر، تنباکو و الکل به طور مستقیم روی این لایه  در نتیجه روی ذهن نیز اثر گذارند.

اکا پادا راجا کاپوت آسانا

بدن ذهنی( مانومایا کوشا): جایگاه ذهن در این بدن است.

این غلاف ذهنی است که نشان دهنده:

  • ذهن
  • احساسات
  • دنیای درونی شماست.

این لایه، حتی از پرانایاماکوشا وسیع تر و قدرتمند تر است. قلمرو آن نامحدود است و لایه شامل اشکال فکری، فعالیت ذهنی و آگاهی از افکار است. برقراری ارتباط با این کوشا مستلزم مشاهده ادراکات و الگوهای ذهنی شماست.  بدن ذهنی که با آن فکر می کنید، رویا می بینید، خیال بافی می کنید، مانترا یا جملات تأکیدی می گویید، آن بخشی از شماست که دنیایی که در آن زندگی می کنید را معنی دار می کند، به شما حس فردیت، داشتن افکار و تمایلات را می دهد، این لایه است که از دنیای فیزیکی برداشت می کند و زبان ناخودآگاهی که از طریق بدن فیزیکی منعکس می شود را دریافت می کند.

بدن عقلانی یا فکری( ویجنامایا کوشا): بدن ساخته شده از خرد. جایگاه آگاهی و هوشیاری در این کوشا است و به شما امکان می دهد آگاهی عمیق تری ایجاد کنید و واقعیت را همان طور که هست ببینید.

بدن سرور( آناندامایا کوشا): محل سرور و شعف درونی. این عمیق‌ترین و ظریف‌ترین لایه‌ها است – به حدی که برخی افراد حتی می‌گویند نمی‌توانید از کلمات برای توصیف آن استفاده کنید. در عوض باید احساس و تجربه کرد. توسعه آناندامایا کوشا مستلزم نظم و انضباط برای تکمیل کار درونی و تمرینات معنوی در یک دوره طولانی است.  در حقیقت کسانی که به دنبال مطالعات معنوی هستند این بدن را به راحتی درک می‌کنند.

بدن سرور، مخفی ترین قسمت ماست، با این وجود، حضور ظریفش اینگونه حس می شود که زندگی ارزش زندگی کردن دارد و زنده بودن خوب است. شما به دنیا آمده اید تا سعادت مند باشید، چراکه بدن سعادت، عمیق ترین لایه خود شماست. بدن سعادت از خود جهانی با یک رشته جدا شده و با وجد طبیعی، پویایی و شادی پر شده است.

 

برای شرکت در کلاس یوگا سعادت آباد کلیک کنید

 

تهیه و ترجمه: آذین ملکی


satyamyogastudio@


SatyamYoga

** استفاده از مطالب مجموعه ساتیام یوگا با ذکر منبع بلامانع است **

کلاس یوگا تهران

Satyam Yoga

منابع

healthline.com

balancegarden.co

The Five Body Layers or Koshas by Yol Swan

sallykempton.com

برای ما یادداشتی بنویسید

brand
brand
brand
brand
brand
brand
brand