preloader

.. در حال بارگذاری ..

29 خرداد 1403 0 Comments

فواید عمومی یوگا برای سلامتی

در قرن بیست و یکم دانشمندان به ابزاری مجهز شده اند که می توانند عمیق تر به بدن نگاه کنند، بنابراین توجه آنها به اتفاقاتی جلب شده که در نتیجه انجام یوگا برای بدن می‌افتد. دانشمندان علوم پزشکی روانشناسان و دیگر محققان شواهد شگفت انگیزی کشف کرده اند که چگونه تمرینات یوگا میتوانند از لحاظ ذهنی و جسمی ما را تحت تاثیر قرار دهند و حتی ممکن است منجر به بهبود یا درمان برخی بیماری ها گردند و به طول عمر ما بیفزایند.

پرانایاما

مُسکن

اثر بخشی یوگا برای برخی از درد های مزمن ثابت شده است . وقتی دانشمندان آلمانی یک برنامه تمرین یوگا را با یک برنامه خود مراقبتی مقایسه کرده اند به این نتیجه رسیدند که بیش از نیمی از افراد در رابطه با دردهای مزمن گردن احساس بهبودی دارند. محققان دانشگاه یو سی ال ای تاثیرات یوگا را بر روی زنانی که از آرتریت روماتوئید رنج می بردند بررسی کردند. که برخواسته از یک نوع اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پوشش مفاصل حمله می‌کند. بیش از نیمی از کسانی در یک برنامه یوگای شش هفته ای شرکت کرده بودند به پیشرفت هایی در کاهش درد و همچنین در اضطراب و افسردگی ناشی از بیماری اشاره کردند.

یوگا برای همه،  کیم مینز که یک یوگی و  استادیار دانشگاه ویرجینیا است. اخیرا به مطالعه تاثیرات یوگا برروی انواع مختلفی از بیماری های رایج پرداخته،  از جمله اضافه وزنی که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. ۴۲ نفر که قبلا تجربه انجام تمرین یوگا نداشتند در یک برنامه ی تمرین ۸ هفته ای بیش از ۸۰ درصد آنان احساس آرامش می‌کردند و گزارش دادند که عملکرد فیزیکی بهتری دارند.

افسردگی

توجه زیادی به تاثیر یوگا بر روی افسردگی پایدار شده است. یکی از محققان دانشگاه براون تاثیرات یوگا بر روی افسردگی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که یوگا باعث می شود پشیمانی افراد نسبت به گذشته یا نگرانی آن ها نسبت به آینده به علت توجه و تمرکزی که تنها متوجه زمان حال است کاهش یابد.

فواید حرکت های وارونه

تمرکز

تمرکز در حین تمرینات یوگا و همچنین همگام سازی آن با تنفس به دور شدن از افکار مزاحم منجر می‌شود و همچنین منجر به بهبود عملکرد مغز می‌شود. در مطالعات نشان داده شده یک تمرین با سرعت یوگا در حد ۲۰ دقیقه در مقایسه با زمانی که پیاده روی تند انجام می‌دهند به افراد این امکان را می دهد که سریع تر با چالشهای ذهنی روبرو شوند. محققان این موضوع را هم مورد بررسی قرار داده اند که آیا یوگا می تواند به بهبود کاهش توانایی های شناختی که اثر افزایش سن به وجود می آیند کمک کند یا نه و به این نتیجه رسیدند که بخش هایی از قشر مغز که با افزایش سن نازک می شوند یوگا میتواند یکی از فاکتورهای پیشگیری از این پدیده باشد.

التهاب

شواهد نشان میدهند پاسخ التهابی  بدن در زمانهای استرس و زمانی که سبک زندگی نا بسامانی داریم افزایش می یابد و حالت مزمن التهاب در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد. محققان دانشگاه اوهایو با تحقیق بر روی افرادی که مدتیست در حال تمرین یوگا هستند به این نتیجه رسیدند که سطح پایین تری از آی ال ۶ که نوعی سلول التهابیست را در خون دارند.

ستون مهره ها

محققان آلمانی ستون مهره های عده ای از معلمان یوگا را با کسانی که از لحاظ سلامتی وضعیت خوبی داشتند مقایسه کردند دیسک‌های ستون مهره های معلمان یوگا شواهد کمتری از انحطاط را که بر اثر افزایش سن رخ می‌دهد را نشان می‌دهد. یکی از دلایل احتمالی آن میتواند نحوه تغذیه دیسک های نخاعی باشد مواد مغذی از طریق رگهای خونی لایه سخت دیسک‌ها به آنها منتقل م‍‌‌ی‌شود حرکات خم به جلو در یوگا و همچنین انعطاف ستون فقرات منجر به تغذیه رسانی بهتر به مهره ها می شود.

یوگا و کانال تنگی نخاعی

قلب

در ایالات متحده آمریکا بیماری های قلبی اولین علت مرگ زنان و مردان است از عواملی که منجر به وخامت وضعیت سلامتی قلب می شوند میتوان به فشار خون بالا ، کلسترول بالا،  قند خون بالا و همچنین سبک زندگی نامناسب اشاره کرد که یوگا به طور بالقوه ای به کاهش و بهبود این موارد کمک می‌کند. مطالعاتی که در دانشگاه کانزاس توسط دانشمندان صورت گرفت آنها را به این نتیجه رساند که دو بار تمرین یوگا در هفته میتواند فرکانس فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد. این عارضه یک نوع اختلال جدی در کاهش ریتم قلب است و منجر به سکته مغزی و نارسایی قلبی می شود.

 فشار خون

یک پنجم افرادی که فشار خون بالا دارند از این موضوع آگاه نیستند و سایر افرادی که آگاه هستند از عوارض مصرف طولانی مدت دارو رنج می‌برند یوگا از طریق پایین آوردن ضربان قلب میتواند به پایین آمدن فشار خون تا حد مطلوبی کمک کند.

دیابت

محققان دانشکده پزشکی پیتزبورگ دریافتند که بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ که دو بار در هفته به مدت سه ماه تمرینات یوگا را انجام دادند به برطرف کردن عوامل خطر زای آن مثل کاهش اضافه وزن و فشار خون کمک کرده است.

کلاس یوگا شمال تهران

همه بزرگتر ها یه زمانی کودک بودن… اما فقط تعداد کمی از اونها اون رو به خاطر میارن.

تهیه و تتظیم: آذین ملکی

 


SatyamYoga

** استفاده از مطالب مجموعه ساتیام یوگا با ذکر منبع بلامانع است **

کلاس یوگا تهران

Satyam Yoga

برگرفته شده از مجله دانش یوگا

برای ما یادداشتی بنویسید

brand
brand
brand
brand
brand
brand
brand