preloader

.. در حال بارگذاری ..

13 آذر 1401 1 Comment

یوگا برای درمان بیماری ام اس (1)

بیماری ام اس چیست؟

مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری ناتوان کننده مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) است. تصور می شود که مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن آنتی بادی هایی ایجاد می کند که به سیستم عصبی مرکزی و نخاع حمله می کنند. با گذشت زمان ، این حمله می تواند پوشش (میلین) اطراف اعصاب را تجزیه کند، که باعث اختلال در انتقال ارتباط از مغز به بقیه بدن می شود. در موارد شدید بیمار فلج و یا کور می‌شود، در حالی که در موارد خفیف ممکن است فقط بی‌حسی در اندام‌ها تجربه شود. علائم و نشانه های بیماری ام اس بسیار متفاوت است و به میزان آسیب عصبی و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند بستگی دارد. برخی از افراد مبتلا به ام اس شدید ممکن است توانایی راه رفتن به طورمستقل یا به طور کلی را از دست بدهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مدت طولانی بهبودی را بدون هیچ گونه علائم جدید تجربه کنند.

علت بیماری ام اس چیست ؟

دلیل بیماری ام اس هنوز شناخته نشده است. دانشمندان معتقدند این بیماری به دلیل تأثیر عوامل زیست محیطی در شخصی که به صورت ژنتیکی مستعد به واکنش است، بروز می‌کند. لازم به ذکر است که این عوامل زیست محیطی هنوز ناشناخته هستند.

برای شرکت در کلاس یوگا در سعادت آباد کلیک کنید

چرا یوگا؟

تمرین یوگا به طور مستقیم بسیاری از علائم رایج ام اس را برطرف می کند و کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد. دکتر الیوت فرومن، استاد مغز و اعصاب و چشم و مدیر برنامه ام اس در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در دالاس، همچنین مدت طولانی هنرجو یوگا بوده است. او همچنین اشاره می کند که بیماران همواره از من می پرسند “من شخصاً چه کاری می توانم انجام دهم که عملکرد خود را در این بازه ی زمانی به حداکثر برسانم؟ دکتر فرومن  در پاسخ می گوید: “وقتی که بیماری تشخیص داده شد و تحت درمان قرار گرفتید. همچنین دو عنصر مهم یعنی تفکر و نگرش شما، ورزش های فکری و تمرینات بدنی بسیار موثر است”.

یک تمرین متعادل آسانا در روز های که بیمار تاب و توان لازم را دارد، همچنین یوگای ترمیمی، پرانایاما و مدیتیشن می تواند بسیاری از نشانه های مرتبط با ام اس را برطرف می کند. این تمرینات به حفظ و بازسازی قدرت بدنی، آرامش سیستم عصبی، کاهش استرس، بهبود تعادل و عملکرد بدنی و ایجاد احساس آرامش و پذیرش کمک می کند.

تاثیرات استرس بر بیماری ام اس

استرس نه تنها یک عامل مهم برای افرادی است که مبتلا به ام اس هستند، بلکه مطالعات  نشان می دهد که استرس ممکن است در وهله اول عامل موثر در ایجاد این بیماری باشد. یوگا تأثیر قابل توجه و فوری در کاهش استرس دارد. انبوهی از مطالعات علمی نشان داده است که آسانا های یوگا، پرانایاما (تکنیک های تنفس) و مدیتیشن باعث تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک (تأثیر آرامش بخش) می شود و آن را به یک ابزار در کاهش استرس تبدیل می کند.

نمونه مطالعات انجام شده

مطالعه اخیر دانشگاه راتگرز در نیوجرسی نشان داده که زنان با علائم متوسط بیماری ام اس پس از هشت هفته تمرین یوگا، بهبود تعادل، راه رفتن، هماهنگی و کیفیت زندگی را تجربه کردند.

 

۲۱ فایده یوگا برای آقایان

یوگا به گرفتگی و سفتی عضلات ناشی از ام اس کمک می کند

ام اس می تواند باعث تشنج، گرفتگی عضلات، درد و سفت شدن عضلات شود. به طور دیگر  ام اس به مقاومت در برابر حرکت معروف است. آسانا های یوگا به راستی به افزایش طول عضلات و و تاندون ها می پردازد که می تواند به کاهش اسپاسم، رفع انقباضات و کاهش سفتی عضلات کمک کند. به گفته دکتر فرومن، کشش  در کاهش این سفتی، درد و اسپاسم در بیماران ام اس بسیار مهم است.

چرا ام در یوگا؟ چرا مانترا ام خاصیت درمانی دارد؟

ام یک مانترا یا ارتعاش است که بیشتر در ابتدا و انتهای کلاس یوگا تکرار می شود و اعتقاد بر این است که نشان دهنده صدای جهان می باشد. هنگامی  که صداهای ژرفی ایجاد می کنیم، ارتعاش صداها از راه عصب واگ، که به همه جایگاه های اصلی انرژی ما  پبوند دارد، حرکت می کند. عصب واگ داده های حسی در مورد سلامت تن را به سیستم عصبی مرکزی  می رساند. برانگیختگی ملایم عصب واگ بی درنگ  باعث آرامش طبیعی بدن، کاهش استرس و ترشح هورمون های مرتبط با استرس می شود.

آسانا های کمک کننده (بخش اول)

تادآسانا

عوامل احتمالی محدود کننده حرکت

  • تعادل
  • خستگی
  • ضعف عضلانی
  • گرفتگی عضلات

نحو رفتن به حرکت با استفاده از ابزار

پشت به دیوار بایستید و یک صندلی رو به روی خود قرار دهید. سپس دست ها را به آرامی روی پشتی صندلی قرار دهید( مانند شکل 1). ستون فقرات را صاف کنید، شکم را به داخل بکشید و چندین بار نفس عمیق بکشید، قفسه سینه را پر و باز کنید. وزن را به طور مساوی از پای راست به  پای چپ، جلو به عقب، داخل و خارج هر پا متعادل کنید. بازوی راست را به جلو و بالا به طور عمودی بالا بیاورید و کف دست را به سمت چپ بچرخانید( مانند شکل 2). انگشتان  هر دو پا را بالا بیاورید. انگشتان پا را پایین آورده و بازوی چپ را بالا بیاورید. بازو ها را طوری فشار دهید که کف دستان به یکدیگر فشار آورند. دوباره انگشتان پا را بالا بیاورید( مانند شکل 3). در پایان چشم ها را ببنیدید و آرام دم و بازدم کنید.

 

فواید یوگا بارداری

اوتان آسانا

نحو رفتن به حرکت با استفاده از ابزار

در حالت تادآسانا باستید سپس از تاداسانا نشسته، دست ها را  دو طرف صندلی نگه دارید، یک نفس عمیق بکشید و ستون فقرات خود را به سمت بالا کشش دهید. همانگونه که به آرامی بازدم می کنید، با ستون فقرات صاف به جلو به سمت ران های خود خم شوید. برای مدتی در این وضعیت باقی مانده و دم و بازدم کنید. برخی از افراد باید  یک پتو تا شده زیر پای خود بگذارند و یا اگر قد بلندی دارید، می توانید یک پتو تا شده را زیر باسن روی صندلی قرار دهید.

ویرابادراسانا 2

  • روی صندلی بنشینید.
  • باسن را به سمت چپ حرکت دهید تا کمی از سمت چپ صندلی فاصله داشته باشد( مانند شکل).
  • سپس پای راست را تا جایی که امکان دارد به سمت راست حرکت دهید. توجه داشته باشد زانو به مچ پا عمود باشد.
  • پای چپ را تا آنجا که ممکن است دراز کنید.
  • بازوها را به طرفین کشیده و کف دست به سمت زمین
  • توجه داشته باشد پای عقب در راستای لگن باشد
  • قسمت خارجی پای چپ، انگشت شست پا را روی زمین فشار دهید.

 

بوجانگ آسانا (کبرا)

  • به شکم روی تشک یوگا روی زمین دراز بکشید و یک پتوی کوچک تا شده را در زیر سینه خود قرار دهید.
  • کف دست ها را روی پتو کنار سینه قرار دهید.
  • همراه با دم، تنه را به آرامی به سمت بالا بکشید.
  • به آرامی دم و بازدم کنید.
  • سپس برگردید و روی تشک دراز بکشید و دوباره حرکت را تکرار کنید.

 

برای شرکت در کلاس یوگا کلیک کنید

سوپتا ماتسیندراسانا

روی صندلی بنشینید. دم بگیرد و همراه با دم ستون فقرات را به بالا بکشید. هنگام بازدم، از پشته ی صندلی استفاده کنید و با حمایت دستان، تنه خود را به آرامی به یک طرف بچرخانید. چند ثانیه در حرکت مانده و مکث کنید سپس برگشته و حرکت را تکرار کنید.

در مراحل پیشرفته بیماری ام اس علاوه به حرکات گفته شده تنفس های همراه با تمرکز- حرکات دینامیک سر و شانه ها و مدیتیشن برای افزایش آگاهی از بدن و ریلکسیشن بسیار سودمند می باشند.

یوگا برای درمان بیماری ام اس (۲)

 تهیه و ترجمه: آذین ملکی


SatyamYoga

** استفاده از مطالب مجموعه ساتیام یوگا با ذکر منبع بلامانع است **

منابع

www.darmankade.com

www.yogajournal.com

(National Multiple Sclerosis Society, Yoga Programming for People with MS) A Focus on People with Mild Symptoms of MS

Loren M. Fishman, M.D. Eric L. Small.2007, Yoga and multiple sclerosis.

Yoga for Multiple Sclerosis (Neurological Disorder), by Melanie Snyder, Director Holistic Yoga Therapy Institute, Natural Healthcare Store

 Multiple Sclerosis

Myelin

 Dr. Elliot Frohman

Om

Tadasana

uttanasana

virabhadrasana 2

 bhujangasana

supta matsyendrasana

1 Comment

  • فریبا
    پاسخ Web Designer

    سپاس از مطالب خوبتون

برای ما یادداشتی بنویسید

brand
brand
brand
brand
brand
brand
brand